Sunday, February 20, 2011

Bila harga barang naik...

Petang tadi saya singgah kat Tesco Seri Alam untuk beli stok susu formula Dumex Dugro. Masa sampai kat bahagian bayi & kanak-kanak, saya nampak bungkusan Dugro dah bertukar. It is really appealing.Harga masih agak sama (Tesco nih kene sentiasa check out harga sebab kadang-kadang ada promotion) Tapi bila belek-belek pek Dugro tuh, saya tengok berat bersih dah jadi 900g. Minggu lepas beli kat tempat yang sama, ruangan yang sama berat bersih 1kg. Ini dah kira inflasi nih, INFLASI MAKANAN! Itu pun bila dah usha jenama susu yang lain, Dugro nih masih yang termurah. Nasib laa, kena beli jugak kan? Kalau tak, anak-anak kang mengaruk tak dapat susu.

Sebenarnya, bukan susu jer yang mengalami inflasi, banyak dah barang makanan lain yang sudah diinflasikan. Kalau harga maintain, kuantiti atau berat akan kurang. Contohnya, minyak, gula, tepung, macam-macam lagi lah. Senang cerita, kita nih selalu cukup-cukup sahaja. Tak lebih, tak kurang. Kalau orang yang masih menyewa, bujang atau pun anak masih seorang, mungkin tak laa terasa sangat. Macam saya yang ada rumah, anak 2 orang, hantar babysitter lagi, expense memang laa takat hidung. Saya dan suami kadang-kadang ikat perut sebab nak sparekan duit makan, duit susu, diaper, duit emergency (sakit, accident, etc).Itulah sebab utama mengapa saya JOIN biz nih. Saya sangat berharap biz  ini dapat keluarkan saya dari bebanan kewangan dan juga dapat stabilkan lifestyle kami sekeluarga. 

Ramai orang bertanya, kalau masuk biz nih nanti tak tepu ker? Saya tanyakan pada anda, sebelum join, pernah tak buat research tentang biz yang anda pilih? Berasaskan produk atau head-hunting semata-mata? Walaupun saya nih baru sangat dalam dunia PB nih, tapi saya amik keputusan untuk jual produk. Tapi saya bukan jual produk yang sembarangan. Saya selidik dulu tentang produk tersebut dan saya sendiri pakai produk yang saya nak jual. Bila kualiti produk tuh dapat dirasai sendiri, maka saya akan lebih mudah untuk menjualnya. Buat apa nak tipu pelanggan kan? Kita dah pakai dan dah rasa pun perbezaannya, kan lebih mudah nak ceritakan pada orang.  Betul kan?

Produk nih mahal laa, boleh jual ker? Kalau kita rajin build up charisma dan confident kita, nak jual produk senang sangat. Lagipun kalau bahagi dgn 12 bln, berapa laa sangat kalau nak dibandingkan dengan harga produk.Keberkesanan produk memang dapat dirasai oleh pengguna. Cara pembayaran pun ada banyak; tunai, kad kredit, RHB Easy, ansuran manual.

Nak kena cari orang gak ker? Dalam bisnes, anda ada banyak cara nak perkembangkan perniagaan. Salah satu nyer merekrut rakan kongsi. Kalau kita jual unit amanah, insurans, hartanah pun nak kena rekrut agen lain jugak. Maka, saya rasa tak salah kalau kita perkenalkan bisnes nih pada kawan-kawan kan? Mungkin ini adalah punca rezeki yang si kawan tuh dok cari. Kita didik dia macam mana leader kita didik kita. Tapi jangan laa dok tadah jer, rajin-rajin laa buka mulut tanya itu dan ini. Takde leader yang akan tinggalkan rakan kongsi dia terkontang-kanting melainkan dia jauh (tapi sekarang kan ada internet, email, ym, chat, FB or skype) atau rakan kongsi tak tunjukkan minat untuk teruskan usaha. Kalau extra rajin, pergi kelas yang dianjurkan oleh leader. Tak rugi pun sebab ilmu yang kita dapat tuh berbaloi-baloi. Kalau tak dapat pergi pun, cuba riki-riki tentang soft-skill atau approaching method yang success. Kena banyak bertanya kalau nak berjaya.

So, kepada sesiapa yang masih mencari peluang perniagaan yang stabil secara part-time/full-time, jom JOIN saya. Contact saya di 016-7175464 atau teenangel1004@yahoo.com
 
teamwork will make us stronger

 esprit de corp

 
JUMPA ANDA DI PUNCAK KEJAYAAN!!

No comments:

Post a Comment